Välipalatehtäviä





1.Kirjoita johonkin tekstiisi vaihtoehtoinen aloitus.

2. Etsi Etelä-Saimaan, Helsingin Sanomien tai Yleisradion sivuilta jokin uutinen. Lue uutinen huolellisesti läpi ja kirjoita sen pohjalta tarina. Huomioi uutisen ja tarinan erilainen rakenne. Uutisessa tärkeimmät asiat kerrotaan alussa, ja taas tarinassa huippukohta on vasta lopussa. Yritä siis saada mahdollisimman paljon uutisessa mainittuja asioita tarinaasi.

3. Kirjoita raapale. Selvitä netistä, mikä raapale on.

4. Jäsentelyrunko, johon tuotetaan oma teksti
tekstin aihe: Pohdi Aku Ankan/ Mustanaamion/ Salattujen elämien/ (minkä tahansa sarjakuvan tai tv-sarjan) suosion syitä. Tässä tehtävässä harjoitellaan kappalejakoa, jäsentelyä sekä ideavirkkeitä. Tee jokaiseen kappaleeseen idea- eli aihevirke, jossa sanot tärkeimmän ajatuksen aiheesta.

a. tekstin ensimmäisessä kappaleessa esittele aiheesi: Kuka tai mikä on Aku Ankka, missä sarjakuvaa julkaistaan, kuinka uusi/ vanha ilmiö on kyseessä...

b. tekstin toisessa kappaleessa pohdi, mikä Aku Ankassa/ Salatuissa elämissä viehättää lukijoita/ katsojia. jos keksit paljon syitä, tästä voi kirjoittaa kaksikin kappaletta tekstiä.

c. kolmannessa kappaleessa esitä joitakin asioita, jotka ehkä syövät Aku Ankan suosiota

d. neljännessä kappaleessa vertaa Aku Ankkaa johonkin vastaavaan ilmiöön (Aku Ankan eduksi)

e. viidennessä kappaleessa kerro oma kokemuksesi Aku Ankasta

f. kuudennessa kappaleessa päätä tekstisi. Voit tehdä lyhyen yhteenvedon, ennustaa Aku Ankan tulevaisuutta tai päättää tekstisi sopivaan sitaattiin.

Lopuksi otsikoi tekstisi kiinnostavasti!

5. Mene Etelä-Saimaan verkkolehden mielipideosastolle ja valitse sieltä jokin mielipideteksti (pääkirjoitus, ylänurkka tai lukijat-osio) Kirjoita tekstille vastine ja julkaise se omassa blogissasi.

6. Havainnollistamisharjoitus

a. Kirjoita noin kymmenen virkkeen mittainen teksti, jossa käytät mahdollisimman paljon päälauseita. Aihe voi olla esimerkiksi kouluruokailu, oman koulumatkareitin selostaminen tai tiivistelmä siitä, mitä/ millaista on lukio-opiskelu. Käytä tekstissä neutraalia asiatyyliä.

b. Kirjoita teksti uudestaan niin, että havainnollistat tekstiä mahdollisimman monilla havainnollistamiskeinoilla ( esimerkit, kuvailevat ja aktiivimuotoiset verbit, kielikuvat, personifikaatiot...) Havainnollistamisesimerkkejä on tunnilla jaetussa monisteessa lisää.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti