Etälukion sivulla on kuvattu tiiviisti arvostelun ominaisuudet. Muistathan, että arvostelu on mielipideteksti.
http://www02.oph.fi/etalukio/aidinkieli/kurssi3/arvostelu.html
Tietoa arvostelusta on lyhyesti myös Käsikirjan sivulla 196.
Etelä-Saimaan elokuva-, kirja- ja teatteri-, konsertti- ja näyttelyarvioita eli arvosteluja pääsee lukemaan tästä linkistä:
http://www.esaimaa.fi/kulttuuri
http://www02.oph.fi/etalukio/aidinkieli/kurssi3/mielipideteksti.html
Mielipidekirjoitelman rakennemalleja
A. Perusmalli
1. Kiinnostuksen herättäminen
- tapausesimerkillä
- sitaatilla
- kysymyksellä
- väitteellä
2. Asian esittely
- ongelma
- taustatietoja
3. Väitteet ja perustelut
- ongelman syyt
- ongelman (oletetut) seuraukset
4. Koonti
- arviointi
- toimintasuositus
- toivetilan kuvaaminen
B. Ongelmanratkaisujäsennys
1. Ongelma
2. Ongelman syyt
3. Ongelman seuraukset
4. Ratkaisuehdotukset
5. Ratkaisuehdotusten perustelut
6. Toivetilan kuvailu: ennusta, mitä hyvää ratkaisusta seuraa
Retorisia keinoja eli kielen keinoja, joilla voi tehostaa mielipidetekstin sanoman perille menoa (äidinkielen kurssi 4)
- retoriset kysymykset tai yleensä kysymykset
- huudahdukset
- toisto
- kielikuvat (vertaus, metafora, elollistaminen)
- alku- ja loppusoinnut
- värikkäät sanavalinnat, tunteisiin vetoavat sanavalinnat, kuvailevat verbit
- vahvistussanat (todella tehokas, supisuomalainen, putipuhdas) sekä superlatiivin (kaunein, tehokkain) käyttö
- lukijan puhuttelu
- persoonapronominien (minä, me) käyttö
- kolmiportaiset luettelot
- erikoiset lausemuodot, predikaatittomat lauseet (=verbi puuttuu lauseesta)
- liioittelu ja kärjistäminen